GITTE GRAVENGAARD


  • Forskning
  • CIRCD
  • Publikationer
  • Undervisning
  • Foredrag
  • CV
  • Kontakt

FORSKNING



Mine forskningsmæssige interesser ligger primært inden for områderne

strategisk kommunikation, kommunikationsrådgivning,

praktikforløb og journalistisk praksis.


Gravengaard@hum.ku.dk

strategisk kommunikation





Hvordan skaber man den optimale kommunikation, som understøtter organisationens strategi?



Kommunikationsrådgivning





Hvordan tænker og agerer den
dygtige rådgiver, og hvordan ser
effektiv rådgivning ud i praksis?



praktikforløb





Hvad sker der i praktikforløb,
og hvordan skaber man de
mest optimale praktikforløb?



journalistisk praksis





Hvordan tænker og agerer journalister i deres daglige praksis på redaktionen, og hvad udgør egentlig en god historie?



mere om de fire Forskningsområder



Strategisk kommunikation



Strategisk kommunikation er fundamentet og udgangspunktet for al min forskning. Begreber som PR, formidling, pressehåndtering, den dagsordensættende proces, branding osv. spiller en vigtig rolle i bestræbelserne på at skabe en kommunikation, der understøtter en organisations strategi. Derfor er jeg også selv involveret i at skabe hensigtsmæssig kommunikation for rekvirenter uden for universitetet.

Forskningsmæssigt har jeg arbejdet meget med forskningskommunikation, og i øjeblikket er jeg i gang med at skrive en bog om, hvordan man som forsker kan skabe en effektiv strategi for sin forskningskommunikation til og med journalister og offentligheden generelt. Bogen udkommer efteråret 2019.


læs mere

kommunikationsrådgivning



Hovedfokus for min forskning lige nu er at undersøge, hvad god kommunikationsrådgivning egentlig er - og hvordan det helt konkret ser ud i praksis.

Sammen med en række danske kommunikationsforskere, kommunikationsrådgivere samt dygtige kommunikationsstuderende har jeg etableret forskningsprojektet: Fremtidens Rådgiver, hvor vi sammen har sat os for at analysere:

1. Hvordan tænker og agerer den gode rådgiver?

2. Hvordan ser god og effektiv rådgivning ud i praksis?

3. Hvordan kan vi bedst uddanne fremtidens kommunikationsrådgivere?


læs mere

Praktikforløb



Hvert år er mange studerende i praktik - fx inden for kommunikations- og mediebranchen. Imidlertid ved vi meget lidt om, hvordan disse praktikophold forløber, og hvad der fungerer godt hhv. mindre godt.

I to forskningsprojekter blandt journalist- og kommunikationsstuderende ser jeg nærmere på, hvad der sker i praktikperioderne, hvordan praktikanterne lærer ved at deltage i praksis, og hvordan man skaber optimale forhold for denne læring.

Derfor kan jeg beskrive, hvordan det gode praktikforløb ser ud - og har udviklet en række gode råd til, hvordan man kan skabe mere effektive praktikforløb - til gavn for både praktikanter og virksomheder.


læs mere

journalistisk praksis



I en årrække har jeg forsket i journalistisk praksis og journalisters selvforståelse: Hvordan arbejder journalister i deres dagligdag på medieredaktionerne? Hvilke ideer bliver fravalgt, og hvilke ender som mediehistorier - og hvorfor? Og hvad tænker journalisterne om deres arbejde og deres rolle som journalister?

Dette har givet mig mulighed for at beskrive den gode historie, set fra journalistens perspektiv, som baseret på opfyldelsen af otte faktorer.

Endelig har jeg også undersøgt, hvordan medierne i deres konkrete mediehistorier skaber forskellige identiteter for de mennesker, de omtaler, fx i Tunesersagen.


læs mere

Gitte Gravengaard



NDR. STRANDVEJ 32, 2791 DRAGØR
Gravengaard@hum.ku.dk
61663109