GITTE GRAVENGAARD


  • Forskning
  • CIRCD
  • Publikationer
  • Undervisning
  • Foredrag
  • CV
  • Kontakt

KOMMUNIKATIONSRÅDGIVNING



Hvordan tænker og agerer den gode kommunikationsrådgiver?

Hvordan ser god kommunikationsrådgivning ud i praksis?

Og hvordan uddanne vi bedst muligt fremtidens rådgivere?


Gravengaard@hum.ku.dk

Forskningsprojektet:
Fremtidens rådgiver





Siden foråret 2017 har jeg samarbejdet med en række danske kommunikationsforskere, kommunikations-rådgivere med erfaring fra praksis og dygtige kommunikationsstuderende. Vi kalder det co-creation for forskning, og vores fælles mål er at blive klogere på rådgivning.

Der eksisterer ikke ret meget forskning indenfor kommunikationsrådgivning - og kun meget få steder er det analyseret, hvordan rådgivningen faktisk ser ud i praksis.
Det forsøger vi at råde bod på med dette forskningsprojekt.



FRA SPROGLIG
RÅDGIVNING
TIL BIG DATA





Få overblik over, hvordan kommunikationsrådgivningen
som felt har udviklet sig i Danmark
over de sidste ca. 60 år: Fra sproglig rådgivning til co-creation-
processer og big data.


Læs artiklen

Fra sprognørd
til værdiskaber





Udfordringerne for moderne kommunikatører er, at ingen af de krav, som er blevet stillet til dem siden 60'erne er forsvundet.
Til gengæld er en lang række nye krav kommet til - og det skaber udfordringer.


Læs artiklen

Den moderne kommunikationsmedarbejder skal kunne mere





Det er ikke længere nok, at kommunikationsmedarbejderne har styr på det sproglige og kan skrive en god tekst. Forståelse for forretningen og en række andre kompetencer er også uundværlige.


Læs artiklen

viden om data
bliver afgørende
i fremtiden





Jeg har fået lov til at udtale mig til KOMM magasinet om, hvordan det i fremtiden bliver afgørende, at kommunikations-afdelingen kan håndtere og producere målrettet kommunikation ved hjælp af store mængder data.


Læs artiklen

Konferencen: Fremtidens Rådgiver 2018



Københavns Universitet, November 2018



Jeg arrangerede i samarbejde med K1 og Djøf konferencen Fremtidens

Rådgiver 2018, Konferencen fandt sted på KUA i november 2018, og

dagen var en blanding af oplæg fra erfarne kommunikationsrådgivere

og forskere, samtaler mellem deltagerne og udveksling af synspunkter

og erfaringer i plenum. Alle oplæg og aktiviteter havde fokus på, hvad

der kræves af den gode og effektive kommunikationsrådgiver, og på,

hvad fremtidens rådgiver skal kunne.

Konferencen afholdes igen i november 2019.



Toplederkommunikation og
Fremtidens rådgiver





I forskningsprojektet 'Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver' fokuserer vi specifikt på de kommunikationschefer og -direktører, som rådgiver topledere om kommunikation i store danske virksomheder og organisationer.


Vi spørger både rådgiverne og toplederne om, hvad god rådgivning er - og hvordan den dygtige rådgiver tænker og agerer. og vi peger på, hvad der fungerer som 'best practice'.


Læs mere om projektet på ceocommunication.dk og download vores white paper om projektet.



Må vi kigge nærmere på din rådgivningspraksis?





Vi er hele tiden på udkig efter informanter.

I vores forskningsprojekt om kommunikationsrådgivning interviewer vi en lang række kommunikationsrådgivere og optager deres rådgivningspraksis på video for både at blive i stand til at beskrive, hvordan den gode og effektive rådgiver tænker og agerer, og analysere, hvordan god og effektiv rådgivning faktisk ser ud i praksis.

Har du kunne tænke dig at lade os få et indblik i din hverdag som rådgiver - enten via observation eller måske lyd- eller videooptagelser, må du endelig kontakte mig.

Vi er nemlig hele tiden på udkig efter spændende rådgivere – både nyuddannede og erfarne.


gravengaard@hum.ku.dk

Disse data kigger vi nærmere på i
forskningsprojektet Fremtidens rådgiver



1. Interview med ca. 100 rådgivere - lige fra nyuddannede til erfarne

rådgivere, fra små til multinationale virksomheder og fra både den

offentlige og den private sektor. Dertil kommer 37 interviews med

kommunikationschefer og -direktører og 15 interviews med topledere.

2. Videooptagelser af rådgivningspraksis - fx møder, workshops, præsentationer og undervisning. Dertil kommer mails, opgave brief, dokumenter og slutprodukter.
​

3. Forskellige typer af data fra ca. 80 kommunikationsstuderende, som er i praktik i kommunikationsbranchen - fx ønsker og idealer, refleksionspapirer og -møder,
​interview med vejledere og praktikopgaver.



Gitte Gravengaard



NDR. STRANDVEJ 32, 2791 DRAGØR
Gravengaard@hum.ku.dk
61663109