GITTE GRAVENGAARD


  • Forskning
  • CIRCD
  • Publikationer
  • Undervisning
  • Foredrag
  • CV
  • Kontakt

PRAKTIKFORLØB



Hvad sker der i praktikken?

Hvordan lærer de studerende ved at deltage i praksis?

Og hvordan skaber man mere optimale praktikforløb?


Gravengaard@hum.ku.dk

Hvordan ser et godt praktikforløb ud?





I de seneste år har jeg arbejdet på to forskningsprojekter om hhv. journalist- og kommunikationsstuderende og deres praktikforløb. Projektet med de kommunikations-studerende er stadig i gang, og journalistpraktikant-projektet har jeg gennemført i samarbejde med Lene Rimestad.

Vi udgav i 2015 bogen "Journalist i praktik" henvendt til studerende, som skal i praktik, og vi skabte samtidig hjemmesiden praktikantvejleder.dk. til praktikantvejledere og til undervisere på uddannelsesstederne.

Baggrunden er et omfangsrigt kvalitativt studie af journalistpraktikanter. I et år fulgte vi 12 praktikanter på seks forskellige medier. Vi interviewede dem før, under og eftvver praktiktiden, og vi gik på arbejde med dem for at finde ud af, hvordan dagligdagen ser ud for en praktikant.


hvilken type praktik-vejleder er du?





Hvordan er man en god praktikvejleder? Og hvordan skaber man et hensigtsmæssigt læringsmiljø
for praktikanterne?
Mød tre vejledertyper - og find ud
af, hvilken type vejleder du er.


Læs artiklen

at lære eller producere
i praktik





Mange arbejdspladser fungerer
også som uddannelsessteder
for praktikanter,
Men hvad er det primære mål
med praktikken: at lære noget eller producere mest muligt?


Læs kronikken

gør gode
praktikanter bedre





Hvordan skaber man de
mest optimale praktikforløb
- til gavn for både praktikanter
og virksomheder?
Få 10 gode råd til at skabe
bedre praktikforløb.


Læs artiklen

sådan skriver du en
god praktikrapport





Din praktikperiode nærmer sig sin afslutning, og praktikken skal omformes til en akademisk universitetsopgave,
Få de bedste råd til at få et
fantastisk praktikophold til at blive
til en fantastisk universitetsopgave.


Læs artiklen

PRaktikantvejleder.dk





Praktikantvejleder.dk er rettet mod praktikantvejledere.
Her giver vi en lang række råd til, hvordan man kan tilrettelægge gode og hensigtsmæssige praktikforløb og skabe de optimale læringsbetingelser for praktikanterne.


Vi beskriver eksempelvis praktikperioden som en servicerejse, hvor noget fungerer mere hensigtsmæssigt end andet. Vi giver tips til, hvordan man strukturerer den løbende feedback i forhold til praktikanten, og hvordan man kan arbejde med uddannelsesplaner. Endelig beskriver vi også, hvordan de tre typer af praktikanter har brug for forskellige typer af udfordringer for at opnå maksimal læring. ​


Hjemmesiden er også relevant for underviserne på uddannelsesinstitutionerne, fordi vi indgående diskuterer relationen mellem uddannelses- og praktiksted og de forskellige krav og rammer, som eksisterer disse to steder, samt relationen mellem teori og praksis.

​

På hjemmesiden er også PowerPoint-præsentationer og øvelser til hvert enkelt kapitel i Journalist i praktik. Så er det nemt at integrere bogen i undervisningen.



""Journalist i praktik’ kommer til hjælp med masser af teori og forslag
til analyse og refleksion i slutningen af de enkelte kapitler,
og bogen kommer gennem de dele af vores fag, som vi som
journalister sjældent selv skænker en tanke:
organisationskultur, socialisering, læringsprocesser osv.

De konkrete eksempler er en styrke ved bogen, som forklarer,
hvordan idealer og virkelighed kan støde sammen,
hvordan jagten på idéer kan få praktikanter til at overskride
egen etik og ødelægge venskaber,
og hvordan det føles at være den oversete,
mens de andre er redaktørens yndlingspraktikanter."



Susanne Sayers. Kommunikationsforum



Journalist i praktik



Intentionen med bogen er dels at give studerende en håndbog, som kan hjælpe dem med at håndtere praktiktiden ved at læse om andre praktikanters erfaringer, dels at skrive en grundbog, der kan give praktikanter et teoretisk fundament for at kunne reflektere mere struktureret over praktiktiden.


Derfor orienterer bogen sig på den ene side mod dagligdags praksis og praktikanternes konkrete oplevelser, på den anden side behandler bogen de teorier, der knytter sig til den praksis.

Vi præsenterer blandt andet teorier om læring, socialisering, organisationskultur, feedback og arbejdsglæde, og disse teorier er kombineret med resultaterne fra forskningsprojektet med praktikanterne. og derudover indeholder hvert kapitel
også forslag til analyse og refleksion,




Gitte Gravengaard



NDR. STRANDVEJ 32, 2791 DRAGØR
Gravengaard@hum.ku.dk
61663109